יום ראשון, 30 באוקטובר 2011

הזאב יטרוף אתכם....

סתם!!!
נכון, יש לנו זאבה בישוב.
צעירה, דינמית ותוססת.



אבל - היא לא חולה, היא לא מנסה לאכול את הרצים בשביל ההיקפי, גם בלילה. תשאלו את יהודה ובני וגם את תמר ארקין... וזו לא היא שגונבת לכם את הסנדלים שהשארתם מחוץ לדלת בלילה. אז אל תאשימו אותה.
נכון, היא ידידותית, אולי קצת יותר מדי לחלקנו, אך אין מה לדאוג.

אנחנו כבר רגילים לראות שועלים מרגישים פה חופשי ומסתובבים פה בנחת ליד הבתים, אבל זאב?
הזאבה בישוב היא מתבגרת יפיפייה שמסתובבת בגפה והגיעה לישוב כנראה מקבוצת זאבים מהאזור. היא סקרנית ומתקרבת לעתים, אך בקריאת "קישטה" היא בורחת על נפשה. הזאבים בארץ קטנים מהזאבים הגדולים באירופה ואמריקה שרגילים לראות בסרטים ושכל כך מפחידים אותנו מהם.  צריך לדעת- בארץ כמעט ולא ידועים מקרי תקיפה של זאבים והמקרים הבודדים שהתרחשו היו של זאבים חולי כלבת. מה שלא מבדיל אותם מכלבים ושועלים כמו גם מחולדות ועכברים... ושוב, הזאבה שנצפתה לא חולה ונראית בריאה מאוד וחיונית.



אז מה היא עושה פה ולמה היא ידידותית?
ההתנהגות יוצאת הדופן יכולה להיות מוסברת בכך שהיא עדיין מאוד צעירה ועדיין עם רוח השובבות האופייני לגורים ומתבגרים. אפשרות אחרת היא שהיא גדלה בסמוך לבני אדם ולא למדה לפחד מהם.


מה אפשר לעשות?
אפשר לעשות, השאלה היא אם צריך. זאבים הם חלק מהנוף בנגב וזו גאווה גדולה לישוב שהטבע מסביבנו מפנק אותנו בהפתעות ואנחנו בתמורה צריכים לשמור עליו.
ועדיין, זה יכול להיות מפחיד גם אם לא מסוכן - לכן, דיברתי עם פקח רשות הטבע והגנים האזורי (שעוד היה גר כאן בשכונת ה 76 מ"ר עד לפני שנתיים). הוא שמח על התצפית מצד אחד ומצד שני נחרד לשמוע שהיא ידידותית שמא תיפגע על ידי בני אדם מפאת פחד התושבים או שכנינו מסביב. בימים הקרובים הוא יגיע עם ציוד כדי להפחיד אותה ע"מ שתלמד שכדאי ועדיף לה לטובתה להתרחק מסביבת בני אדם. 

זאבים בארץ.
אוכלוסיית הזאבים בארץ מתאוששת יפה מאוד ב 20 שנים האחרונות לאחר שהזאבים כמעט ונעלמו מנוף הארץ לאחר ציד והרעלות רבות. ישנם מס' תתי מינים בארץ שמייצגים את האוכלוסיות הגאוגרפיות השונות. אוכלוסיה גדולה ישנה בגולן, יש אוכלוסיה בערבה, בנגב ובשפלת יהודה. עוד אוכלוסיות זאבים ישנם באיזור הגלבוע ומערבה. ועוד ועוד.
כפי שידוע, הזאב הוא אבי הכלב על כל גזעיו מהדני הענק ועד הפינצ'ר והצ'יואואה וכולם נמנים על אותו מין ביולוגי (יכולים להתרבות זה עם זה ולהעמיד צאצאים פוריים). מחקרים אחרונים מחזקים את ההשערה המקובלת שהכלב בוית מהזאב בארצות המזרח התיכון בעבר הרחוק של האדם.




העליתי לכאן צילום וידאו קצר של הזאבה "משחקת" וסקרנית.



כאן אפשר לראות תמונות מהיפות ביותר שראיתי של זאבי הנגב בתחנת האכלה לנשרים כאן קרוב אלינו בעבדת סמוך לשדה בוקר. בקישור המצורף צילם יורם שפירר. 

תודה למדווחים הראשונים איתמר גרינוולד ומשה קרסנר ולכל שאר החבר'ה המעדכנים רצוף.
שלמי.



תגובה 1: