יום שישי, 12 בנובמבר 2010

קיפוד חולות

והשבוע- קיפוד חולות
אצלנו בחצר מסתובבים להם עם ערב קיפודי חולות.
זהו הקיפוד הנפוץ באזורנו ובאופן לא אובייקטיבי, החמוד מבין 3 מיני הקיפודים בארץ.

מלבד קיפוד החולות, מצויים בארץ גם הקיפוד המצוי במרכז ובצפון (באר שבע נחשבת לצורך העניין דרום המרכז) וקיפוד מדברי הנמצא בנגב ובערבה.
תפוצת שלושת הקיפודים חופפת באזור באר שבע , חפיפה זו היא מאוד מיוחדת בקנה מידה עולמי:
הקיפוד המצוי מגיע לגבול הדרומי של תפוצתו העולמית (לאחרונה נצפה גם בשדה בוקר, שמו הלטיני הוא קיפוד אירופי), קיפוד המדבר הגיע צפונה עד אלינו ממדבריות אפריקה ומחצי האי ערב (הוא מכונה קיפוד אתיופי) בעוד תפוצתו של קיפוד החולות רחבה – מלוב באפריקה עד רוסיה במזרח.
הקיפודים נמנים על מחלקת היונקים , בתוך סדרת אוכלי החרקים (יחד עם החדפים). הדורבנים לעומתם, אשר חולקים איתם מאפיינים דומים , נמנים על סדרה אחרת במחלקת היונקים – סדרת המכרסמים (קרובים של העכבר מהפעם שעברה!).
הקוצים הם גלגול של שערות והקיפוד נולד איתם, אז הם כמובן רכים כדי שיוכלו "לצאת חלק" בלי להכאיב לאמא.

בעת סכנה הקיפוד מתכדרר בעזרת שריר אורך הנמצא בצידי הגוף וכך הוא מוגן מפני פגיעות וטורפים. בכל זאת, יש לו מס' אויבים טבעיים כשבראשם עומד האוח, דורס הלילה הגדול בארץ. לא פעם ראיתי קיפוד שנאכל ע"י אוח ללא בעיה תוך השארת הקוצים כקליפת אבטיח. אגב, בגדר ההיקפית של הישוב מצאתי קיפוד אכול כך, מה שמצביע על נוכחות אוחים בשטח.
בעיה נוספת בטקטיקה זו היא התגובה הטבעית להתקפדות כאשר הם רואים מולם רכב מגיע וכך חשופים לסכנת דריסה. מה לעשות, האבולוציה קצת נשארה מאחור כשהאדם נכנס לתמונה...


ביישוב קיפודי החולות נפוצים והם האחראיים לחיסול המקקים, העקרבים ואף נחשים קטנים.
קיפוד החולות בעל אוזניים גדולות מאוד, צידי גופו ופניו בהירים, רגליו ארוכות וריצתו מהירה. לעומתו קיפוד המדבר בעל מסכה כהה על פניו ואם מישהו נתקל בו, אשמח לדיווח.


שבת שלום, משפחת אהרן.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה